diumenge, 10 de juliol de 2011

La fragilitat dels mites

Ja fa temps que penso que mai no hauríem de conèixer aquells que idolatrem. Perquè a qui admirem, qui ens emociona, a qui ens voldríem assemblar, qui ens fa vibrar, sol ser el personatge, no la persona plena de defectes i de virtuts. Humana.

Trobar-nos cara a cara amb les misèries dels nostres ídols els humanitza, els fa perdre tota la màgia. Caigut el vel del misteri, s'ensorren els pedestals, s'escurcen les distàncies i es trenca l'encís. Resulta impossible venerar algú si et pots veure en els seus ulls.

Recentment es va representar a Barcelona una obra teatral sobre la vida d'Antoine de Saint-Exupéry, autor del meu preuadíssim Petit Príncep. Un amic, coneixedor de la meva fascinació per aquest conte poètic, em va proposar anar a veure l'obra, convençut que em faria molta il·lusió. M'hi vaig negar de ple. Es veu que Exupéry era faldiller, vanitós, depressiu, alcohòlic. En sóc ben conscient, però no tinc ganes de sentir-ho. Una part ingènua de mi el vol continuar veient només com l'aviador romàntic que va escriure la faula més bonica sobre la vida i les relacions humanes.

Vaig escassa de mites, darrerament. Per això, ara que visc a Barcelona, vaig amb peus de plom per no topar-me mai amb Pep Guardiola. No fos cas que, enlloc de trobar-lo vestit impecablement de Toni Miró, llegint versos de Miquel Martí i Pol o escoltant alguna cançó de Lluís Llach, amb llàgrimes als ulls, me'l trobi empenyent el carret del súper en xandall. Si a sobre renega perquè hi ha cua per pagar o, Déu no ho vulgui, escup a la sortida, tindré un cobriment.


2 comentaris:

  1. Una part de mi també vol mantenir la il·lusió mitòmana, sense oblidar que el que l'alimenta no és res més que les nostres pròpies projeccions. De tota manera, de vegades la humanització del mite també té la seva màgia...

    ResponElimina
  2. Quan els mites s'humanitzen perden part del seu encant..., però alhora els fa més propers, prefereixo conéixer les debilitats, les virtuts romanen....

    ResponElimina